Έκλεισε ο "Αιολικός Κύκλος" με την απώλεια του Τάκη Χατζηαναγνώστου
Η Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής (ΟΛΣΑ) και ολόκληρη η Λέσβος, αποχαιρετά με οδύνη, τον Τάκη Χατζηαναγνώστου, έναν από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους της με έντονη προσφορά στην πνευματική και κοινωνική ζωή της Λέσβου και της Ελλάδας, που έφυγε πλήρης ημερών κρατώντας μέχρι το τέλος, άσβεστη, τη δάδα της δημιουργίας.
Ο Τάκης Χατζηαναγνώστου με παρουσία πάνω από 60 χρόνια στα Ελληνικά Γράμματα και μ’ ένα έργο πολυσήμαντο αποτελούσε και τον σύνδεσμο με τον 21ο αιώνα, με τη νέα γενιά, της συνέχειας της «Λεσβιακής Άνοιξης» και του «Αιολικού κύκλου» όπως εύστοχα όρισε ο Γιώργος Βαλέτας, την παρουσία πνευματικών μορφών της Λέσβου που διακρίθηκαν και για την μεγάλη τους αγάπη για τον τόπο.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της "Λεσβιακής Παροικίας" Αθηνών την οποία υπηρέτησε ως Γενικός Γραμματέας επί είκοσι χρόνια (1965-1985), και στη συνέχεια ως Πρόεδρός της επί άλλα δεκαπέντε (1985-2000) Η Συνέλευση του σωματείου τον εξέλεξε πανηγυρικά ως Επίτιμο Πρόεδρο.
Η Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής (ΟΛΣΑ), συνεργάστηκε μαζί με τον άξιο συντοπίτη, αντιμετωπίζοντας με την ίδια θέρμη τις κοινές αγωνίες για τα ζητήματα του νησιού με έμφαση φυσικά στην πολιτιστική του ταυτότητα και πορεία.
Την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013, στη μεγάλη αίθουσα του Μεγάρου της Παλαιάς Βουλής, η Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής και οι Ομοσπονδίες, Αδελφότητες, Σύλλογοι των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου σε συνδιοργάνωση με την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδας τίμησαν τον πολυβραβευμένο λογοτέχνη της Λέσβου και της χώρας μας Τάκη Χατζηαναγνώστου, για τα 75 χρόνια συνεχούς παρουσίας του στο χώρο των ελληνικών γραμμάτων.
Ομιλητές ήταν: η Λιούμπα Σκούρτη, ο συγγραφέας Στρατής Μολίνος, ο ποιητής και κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Χαρίτος, κείμενα του τιμώμενου συγγραφέα διάβασαν η πρόεδρος της «Λεσβιακής Παροικίας», Καίτη Μεσσηνέζη - Πλατσή, και ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Νίκος Περέλλης. Εισηγητής και συντονιστής της εκδήλωσης ήταν ο τότε πρόεδρος της ΟΛΣΑ, Χριστόδουλος Τσακιρέλλης, ο οποίος στο άκουσμα της είδησης του θανάτου του Τάκη Χατζηαναγνώστου, εξέφρασε δημόσια, μαζί με τη σύζυγό του, συγγραφέα Λενέτα Στράνη, τα πιο θερμά τους συλλυπητήρια προς την οικογένεια του εκλιπόντα και την Λεσβιακή Παροικία.
Βιογραφικό του Τάκη Χατζηαναγνώστου
Γεννήθηκε το 1923 στη Μυτιλήνη, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε οικονομικές επιστήμες και εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα, της οποίας χρημάτισε ανώτατο διευθυντικό στέλεχος.
Στη λογοτεχνία μπήκε από πολύ νωρίς, από τα μαθητικά του ακόμα χρόνια (πρώτα δημοσιεύματα διηγημάτων του το 1939). Από τότε άρχισαν πυκνές δημοσιεύσεις κειμένων και άρθρων του γύρω από θέματα λογοτεχνίας, καθώς και καθαρά λογοτεχνικά κομμάτια του (ποιήματα, διηγήματα, κριτικές, μελέτες κ.λπ.) σε πλήθος εφημερίδες και περιοδικά της επαρχίας και της πρωτεύουσας. Σημειώνεται ιδιαίτερα η κατά Κυριακή συνεργασία του, με άρθρα γύρω από πολιτιστικά θέματα τρέχοντος ενδιαφέροντος, στην καθημερινή εφημερίδα των Αθηνών "Ελευθερία", από το 1956 έως το 1963. Συνέγραψε θεατρικές επιθεωρήσεις στη λεσβιακή ντοπιολαλιά, που παίχτηκαν από ερασιτεχνικούς θιάσους της ιδιαίτερης πατρίδας του, καθώς και πολλά θεατρικά έργα (πάνω από τριάντα), αρκετά απ' τα οποία ανέβηκαν κυρίως από ερασιτεχνικούς θιάσους στη Μυτιλήνη, την Αθήνα, το Μονακό, και την Αυστραλία, και διδάχτηκαν από το ελληνικό ραδιόφωνο.
Ατυχίες ανεβάσματος κάποιων έργων του από μεγάλους αθηναϊκούς θιάσους, απογοήτευσαν και απέκοψαν κάθε άλλη προσπάθεια του συγγραφέα σ' αυτόν τον τομέα. Έδωσε πλήθος διαλέξεων πάνω σε πνευματικά θέματα στην Αθήνα και την επαρχία, καθώς και στο εξωτερικό, σε ομογενειακές παροικίες (Αμερική, Αυστραλία). Διηύθυνε το λογοτεχνικό περιοδικό "Λόγος" της Μυτιλήνης (1953-1955), και το πολιτιστικό περιοδικό "Συνεργασία" της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (1974). Εξέδωσε περί τα τριάντα επτά βιβλία, κυρίως μυθιστορήματα και διηγήματα, αρχίζοντας από ποιήματα (1951).
Συνεργάστηκε ως σεναριογράφος με τον κινηματογράφο ("Ψαρόγιαννος", "Αγώνας δίχως τέλος") , και με την τηλεόραση, στα ελληνικά κρατικά κανάλια της οποίας έδωσε, είτε σε διασκευές έργα της λογοτεχνίας μας, είτε σε πρωτότυπα έργα, μερικά απ' τα πιο επιτυχημένα -κατά την άποψη της κριτικής σήριαλ, όπως: η "Γαλήνη", οι "Πανθέοι", η "Τελευταία νύχτα της γης", η "Μαρία Πάρνη", ο "Δρόμος", "Η Λάμψη των άστρων", η "Θύελλα", οι "Ημέρες Οργής" κ.λ.π. (περί τα 400 επεισόδια συνολικά). Παίχτηκαν όλα μεταξύ των ετών 1976 - 1992.
Πεζογραφικά έργα του μεταφράστηκαν σε πολλές ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ουγγρικά, Ρουμανικά, Κινέζικα κ.λπ.
Τον Νοέμβριο 2001 το βραβευμένο απ' την Ακαδημία Αθηνών μυθιστόρημά του "Ένα νησί ταξιδεύει" κυκλοφόρησε μεταφρασμένο στη Ρουμανία, και τον Σεπτέμβριο 2002 βγήκε εκεί σε δεύτερη έκδοση.
Τιμήθηκε επανειλημμένα με βραβεία, ανάμεσα στα οποία: το Βραβείο Ουράνη της "Ομάδας των Δώδεκα" για το μυθιστόρημά του "Ζωή", το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος για το μυθιστόρημά του "Ένας πολίτης ελεεινής μορφής", το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για τα διηγήματά του "Άτομο", και το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για την πεζογραφία για το μυθιστόρημά του "Ένα νησί ταξιδεύει".
Σημειώνεται ότι το διήγημά του "Φυγή" εκπροσώπησε την Ελλάδα (διά της "Καθημερινής") στον παγκόσμιο διαγωνισμό διηγήματος της εφημερίδας Herald-Tribun της Νέας Υόρκης το 1954, και μεταφράστηκε σε 22 ξένες γλώσσες, ενώ οι εκδόσεις Galimard της Γαλλίας το περιέλαβαν επιλεκτικά σε μια έκδοση με τον τίτλο "Les 54 meilleurs contes du monde".
Κύκνειο λογοτεχνικό άσμα του, το μυθιστόρημα "Τοπία ζωής" του 2016, από τις εκδόσεις "Αγγελάκη". Το προηγούμενο, "Ένα παρελθόν χωρίς μέλλον" των εκδόσεων "Αιολίδα" περιείχε τις αναμνήσεις του απ’ την πολύχρονη θητεία του στα ελληνικά γράμματα. Στις σελίδες του παρελαύνουν ένα πλήθος γνωστά και άγνωστα πρόσωπα της πνευματικής, της πολιτικής, της οικονομικής και κοινωνικής ζωής του τόπου μας, στοιχισμένα σε επιτυχίες, αποτυχίες, χαρές, λύπες, όνειρα, διαψεύσεις. Μια γλυκόπικρη γεύση του αιώνα που πέρασε.