Εξαιρετικά δείγματα αιγαιοπελαγίτικης εκκλησιαστικής γλυπτικής από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα, σε μάρμαρο, ξύλο αλλά και γύψο, που μέχρι σήμερα ήταν ουσιαστικά άγνωστα και απρόσιτα τόσο στο κοινό όσο και στους ερευνητές, αναδεικνύονται μέσα από την πολυετή μελέτη δύο καθηγητών του ΑΠΘ στη Χίο και στη Λέσβο.
Εξαιρετικά δείγματα αιγαιοπελαγίτικης εκκλησιαστικής γλυπτικής από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα, σε μάρμαρο, ξύλο αλλά και γύψο, που μέχρι σήμερα ήταν ουσιαστικά άγνωστα και απρόσιτα τόσο στο κοινό όσο και στους ερευνητές, αναδεικνύονται μέσα από την πολυετή μελέτη δύο καθηγητών του ΑΠΘ στη Χίο και στη Λέσβο.
Στο βιβλίο τους, με τίτλο «Χίος, Λέσβος και η εκκλησιαστική γλυπτική στο Αιγαίο», η αρχαιολόγος-ιστορικός τέχνης, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, και ο αρχιτέκτονας-αναστηλωτής Γιώργος Καραδέδος, αποτυπώνουν και σχολιάζουν περισσότερα από 1.800 έργα (τέμπλα, άμβωνες, θρόνοι, προσκυνητάρια κ.λπ.), που βρίσκονται σε περισσότερους από 120 ναούς και μονές που επισκέφθηκαν στο πλαίσιο της έρευνάς τους.
Η έκδοση, που τελεί υπό την αιγίδα του Τμήματος Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, θα παρουσιαστεί το απόγευμα της Παρασκευής σε εκδήλωση στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης.
Η μελέτη και αποτύπωση των μνημείων εκκλησιαστικής μαρμαρογλυπτικής ξεκίνησε το 1990, αρχικά στα νησιά των Κυκλάδων. Η πλούσια σχεδιαστική και σχεδόν πλήρης φωτογραφική τεκμηρίωση των μνημείων σε ναούς των δύο νησιών συνοδεύουν την έκδοση και σε CD, με περισσότερες από 2.500 ψηφιακές φωτογραφίες.